تاریخچه شکلات - کیاریتا

تاریخچه شکلات - کیاریتا

شکلات از محصولات محبوب و پرطرفدار در جهان است که از دوران باستان تا به امروز همه را عاشق خودش کرده اما شکلات دوران باستان با شکلاتی که الان در ذهن شما می‌آید تفاوت‌های زیادی دارد. برای عاشقان شکلات، تاریخچه شکلات به اندازه طعم آن دوست‌داشتنی است. 

تاریخچه شکلات

اولین کشف شکلات به دوران مردمان آزتک و قوم مایا در مکزیک برمی‌گردد. کاکائو، اصلی‌ترین ماده برای تهیه شکلات است که از میوه درخت کاکائو بدست ‌می‌آید. درخت کاکائو میوه‌ی بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی است که در این مناطق کشت می‌شود.

قوم مایا از دانه‌های کاکائو برای تولید یک نوشیدنی گرم و تلخ به نام "زکاتل" استفاده می‌کردند که جنبه دارویی داشت. این نوشیدنی با ترکیب دانه کاکائو، فلفل، زعفران و شیر تهیه می‌شود. آزتک‌ها باور داشتند که کاکائو قدرتی دارد که می‌تواند انسان را قوی کند. قرن‌ها بعد در آمریکای مرکزی، دانه‌های کاکائو کالایی لوکس بود که از آن به عنوان پول استفاده می‌کردند.

 

 

پس از کشف آمریکا توسط اروپایی‌ها، دانه کاکائو به اروپا صادر شد. در تاریخچه شکلات هیچ کس نمی‌داند دقیقا چه زمانی شکلات به اسپانیا رسید اما بعضی معتقدند بعد از کشف آمریکا پای این دانه شکلات به اسپانیا رسید، عده‌ای دیگری هم اعتقاد دارند هرنان کورتس شکلات را به سرزمین خود آورده است.

در همان سال‌های ابتدایی، شکلات به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه برای اشراف در اروپا بود. به دلیل ویژگی‌های گران قیمت و خاص بودن آن، مصرف شکلات به گروه‌های مرفه محدود شده بود. 

در قرن 18 میلادی، شکلات به عنوان خوراکی جامد معرفی شد و در طول قرن 19 میلادی، صنعت شکلات به صورت گسترده‌تری در اروپا و آمریکا شکل گرفت.

در قرن 19، جانکس رودلف ویلی از انگلستان ماشینی ابداع کرد که فرآوری کاکائو را به پودر کاکائو تبدیل کرد. این پودر می‌توانست به راحتی در آب حل شود و برای تهیه نوشیدنی شکلاتی استفاده شود.

بعدها در قرن 19، شکلات جامد توسط رودلف لیندت در انگلستان تولید شد. بعد از این، تولید شکلات به صورت خانگی و کارگاهی شروع شد و با پختن دانه کاکائو، تولید انواع شکلات‌های مختلف مانند شکلات تلخ، شیری، سفید و... ممکن شد. اما از آن زمان تا به امروز، شکلات یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها است که با تکنولوژی‌های به‌روز زیرنظر متخصصین ماهر تولید می‌شود.

شکلات چیست؟

کاکائو، اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده شکلات است که از میوه درخت کاکائو به دست می‌آید. بنابراین می‌توان گفت که شکلات خالص و واقعی هم محصولی گیاهی و هم وگن به‌شمار می‌رود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ خالص‌ترین محصول درخت کاکائو است. درصد شکلات تلخ را میزان کره‌ی کاکائو و شکر تعیین می‌کند. بین انواع مختلف شکلات، شکلات تلخ بیش از بقیه با انواع رژیم غذایی مطابقت دارد. علاوه بر این شکلات تلخ به خاطر سطح بالای آنتی‌اکسیدان، خوراکی سالمی هم هست و بهتر است آن را به هر حال در رژیم غذایی خود بگنجانید.شکلات تلخ 86% کیاریتا یک پیشنهاد خوشمزه در کلاسی حرفه‌ای است که عطر واقعی کاکائو، رایحه‌ی پیچیده شکلاتی را می‌توانید از سطح شکلات‌های کیاریتا استشمام کنید.

 

شکلات شیری

شکلات شیری رایج‎‌ترین طعم شکلات است که از درصد پایینی‌تری از کره کاکائو و مقداری شکر و شیر درست شده‌است. اکثر برندهای معروف شکلات که اسم‌شان را می‌شناسید از همین مدل تهیه می‌شوند. شکلات شیرین کیاریتا شکلاتی در کلاس حرفه‌ای با طعم کره کاکائو است.

شکلات سفید

برای شکلات‌باز‌ها، شکلات سفید به دلیل طعم شیرین و نداشتن کاکائو شکلات به حساب نمی‌آید اما به این معنی نیست که این محصول طرفدار ندارد؛ شکلات سفید به دلیل وجود شیر ترکیبی متفاوت و جذاب دارد.

 

نظر شما چیست؟